fredag 13 december 2013

Vill önska dig en trevlig lucia!!! Har själv varit på lussefirande på Benjamins förskola,  sååå fint! Är stolt över honom, och pedagogerna som fått ihop ett helt fantastiskt tåg med fina sånger. För jag vet vilket jobb det är med att någon månad innan börja öva in sångerna, vem som ska gå in med vem ocj hur alla ska stå! Roligt att det blev av! Det blir det enda för oss o år.

Annara så har jag börjat julhandla och förbereda inför julaftonens julbord som ska vara hemma hos oss! Roligt att få skapa egna traditioner med smaker och minnen från set som jag uppskattade när jag var liten. Julbord, kalle anka,  pappa som läser julevangelet mm. Sånt som hör julen till! För en jul utan julevangelet och julens budskap blir för mig meningslöst!

Nu till köket för att fixa fredagsmys med mina bästa!

Sara ♥

onsdag 23 oktober 2013

Ytterligare en dag som jag är hemma och vabbar!  Det går framåt så imorgon tror jag att jag kan återvända till jobbet och lämna barnen på förskola/förskoleklass. När jag gick hemma igår tappade jag tålamodet och blev irriterad över småsaker som jag inte hade någon egentlig orsak att bli det över. Då ringde min syster efter att jag hade fått dåligt samvete över hur jag hade var... hon sa att jag skulle lyssna på nr3 på Sonjas Alséns nya skiva. Jag lyssnade och den var som mitt i prick för mig! Hon menade egentligen en annan låt men numret hon sa till mig var den jag behövde höra just då! Kärleken är inte stridslysten. .. hmmm jag kände mig så träffad! Skönt att kunna hjälpa varandra mitt i vardagens kaos. Det var meningen att hon skulle ringa mig och lämna "fel nummer till mig på skivan,  för till mig var den helt rätt. Där tror jag som troende att gud hade sänt en tanke till min syster för att jag skulle bli hjälpt i stunden. Lyssna du med, på skivan men framförallt på de tankar du får till dig.  De kan vara till hjälp för någon annan!

♥ sara

tisdag 22 oktober 2013

Ja nu var det evigheter sedan jag skrev något på bloggen. Blev lite sugen på att börja blogga igen efter ett långt uppehåll.  Du söta mamma tittar ofta om jag har skrivit något, så nu kan du få läsa några rader igen :)

Igår och idag är jag hemma för vård av barn,  Ebba har hosta och är förkyld. Passar rätt bra att jag är hemma idag också med tanke på att vår vattenpump började läckra igår. .. så jag har fått i uppdrag att titta till den med jämna mellanrum idag.  Hoppas den blir fixad idag med tanke på att Jörgen ska bort på kurs i två dagar... önskar pappa bodde närmre. ... men tur att jag har svärfar nära,  fast pappa är alltid pappa!

Dags för lite frukost!

Ha en bra dag och följ ditt hjärta,  då brukar det bli bra! !!

♥ Sara


Testar att skriva från mobilen

fredag 31 maj 2013

tjejhelg att minnas!

ibland är det bara så gott att få åka iväg ensam, utan man och barn och verkligen ladda batterierna och få längta efter dem som man dagligen är med! och det gjorde jag och tre kompisar under kristihimmelsfärds helgen. Vi satte oss i bilen tidígt på torsdagen och åkte för bo hos mina föräldrar för att kunna shoppa, äta gott och bara få ha en trevlig helg tillsammans, BARA mammor... När vi kom fram så bestämde vi oss för att åka in till Haga för att njuta av omgivningen där! Så vackert det ligger, alldeles intill vattnet, med en stort grönområde där många hade samlats för att njuta av det fina vårvädret. Vi satte oss vid en uteservering och tog var sin glass!!! ljuvligt! för att sedare handla med oss grillmat hem... inte fel det heller. Ja jag älskar god mat, därav matbilder och matprat... och efter en god middag lite nagellacks målning tog vi en promenad i området där jag vuxit upp, kul att visa dem hur jag har bott en gång, och så samma gång få rensa kroppen lite, och sedan sova gott för att orka med en heldag på stan!


vi tog en lång och skön frukost hos mina föräldrar, sedan tog vi bilen in till stan (stockholm) för att shoppa, vi började på Brigerjarlsgatan för att söka upp en Geggamoja butik men vi valde att gå vidare för vi visste inte exakt var den låg. Vi började med att gå in i en Edbladsbutik, jag har då hittat en ny favorit butik, smycken heeeeeeeeelt i min smak! ska nog lära mannen vart den finns hihhihi, jag köpte ett par örhängen! fin fina! sen rasslade det till och efter ett par (12) timmar på stan så hade jag ett helt gäng med påsar i mina händer...mmmm smaskigt! en underbar paus blev det i kungsträdgården där körsbärsträden stog i blom. när vi satt där så konstaterade vi att alla måste ha tagit sig dit just den dagen, och mycket riktigt, det är den näst största dagen på året när det gäller handeln, inte konstigt att man fick en Ullareds känsla i kroppen!

 

på kvällen hade vi bokat bord på Sonjas grek på söder, vi gjorde en repris, vi åt där förra gången vi var uppe på en tjejhelg... varför ta bort ett vinnande koncept? bilden ovanför visar den goda förrätten vi beställde, så otroligt gott, musslor, oliver, räkor, fetaost, rödbetor mm smaklökarna fick sig en dos av goda smaker. På vägenhem blev det en skymt av globen! och självklart fick det bli en bild på den med! ;) jag stortrivdes hela helgen och det tror jag mina vänner också gjorde ♥ även fredagskvällen avslutades med en promenad... ömma fötter hade vi men skönt var det! Vad skulle man göra om inte avsluta helgen med en tripp till SKHLM, ett stort shoppincentrum i kungens kurva. där utökade vi vår handling med ytterligare några påsar... Ikea fick bli vårt sista mål innan de andra skulle hem och jag vidare till min syster för att sedan åka hem dgen där på! även här blev det god mat... TACK johan för kvällsmaten! fint upplagt och allt, tänk vad ett lite grönt blad kan göra mkt för att piffa upp en kvällsmat! måste bara säga att jag även hann träffa mina färäldrar, de lämnade Nässjö för att skynda sig hem för att hinna träffa mig, och de gjorde de! de skjutsade mig till tågstationen och klart man blir rörd när jag vet att de åkte hem tidigt för att hinna se mig, om än de 2 ½ h vi han prata med varandra så var det detydelsefullt för mig, och för dem. Jag kommer nog bli likadan mot mina barn....


jag får även tacka SJ för gratis kaffe, kaka, frukt och mineralvatten på hemvägen...

kaffet i muggen bredvid mig är tom, så nu väntar trädgården på mig! må så gott!

♥ sara

torsdag 30 maj 2013

daggkåpa chock!

 

på kvällarna har jag och Jörgen gjort iordning i våra rabatter i trädgården!Här har det rensats, flyttar växter, delats och njutits!  Det blir bara finare och finare här hemma, jag njuter av att vara hemma och se allt det fina vi har. Igår var vi hemma hos farmor och grattade henne på födelsedagen med lite olika produkter från Body Shop, för övrigt min nya faoritbutik ;) nå väl, när jag var där så satt även vår granne i vid fikabordet. Vi kom in på ämnet trädgård och olika växter som man tycker om, jag sa då att pioner är min favorit och då sa hon att daggkkåpa är fin ihop med pioner.. Jag fick då erbjudandet av henne att komma hem och hämta lite daggkåpa, och sagt och gjort så lite senare cyklade jag till Gerd med en påse på styret för att hämta några skott, men icke sa nicke, här fick jag inte med mig några skott utan jag fick en heeeeeeeeeel skottkärra full med plantort! snacka om att jag blev paff, Gerd småskrattade när hon hade sett mig komma med en påse, och nu förrstår jag att det måste sett lite roligt ut när jag kom i tron på att hämta ngt litet... så nu blev det fint på en gång här hemma, ingen väntan i flera år på att få en uppvuxen och tät daggkåpa, tänk den var klar för att sätta ner och njutas av på en gång!
 L Y C K A

är för övrigt hemma med en sjukling som är lös i magen, barnen har avlöst varandra uder två veckors tid... hoppas bara jag, elin och jörgen klarar oss...

trevlig helg!

♥ Sara

måndag 22 april 2013

Loppis och gemenskap

Idag vad dem min vanliga lediga dag, så idag gjorde jag play-do deg till barnen. De gjorde fika till mig, det blev chokladbollar, bullar och minin chokladbollar... och en flicka! de satt över en timme och höll på!


Vi började helgen med ett traditionellt fredagsmys. Min man är så söt, varje fredag, i stort sett så köper han med tacos mat hem som vi gör iordning. han gillar det, och jag tycker det är så sött att han vill ha det fredag efter fredag, han gillar att familjen är samlad, och jag med så klart, att vi gör det som en grej vår lilla familj! ♥ vi var hemma och bara hade det mysigt. På tv var det Lets dance, och barnen dansade, jag älskar verkligen när de sätter igång och bjuder på sig själva, vi skrattade och hade så mysigt! det värdesätter vi!

i lördags fick jag smak på hur det är att vara en Loppisfantast! jag och familjen gjorde iordning oss för att åka till kyrkans Loppis. Jörgen åkte till vårgårda för att ta ut pengar medan jag och tjejerna åkte för att vara först på plats.. hahaha jag kände mig som när  det är mellandags rea, och när man sett ut just det är man vill ha och bara måste vara först i kön.... och visst jagen av de första på plats och jag lyckades få just det jag sett ut. En gammal pigtittare till Elin, inte stadig men den hade en charm och jag tror den kommer bli fin på hennes rum när den får lite vit färg. Vi köpte även två tavlor med rosor på och två kyrkbänkar (ostadiga) men de håller så länge de håller. Bänkarna är i vår så kallade "festlokal" ett uthus på vår tomt där vi har kräfskivor, midsommarfester mm, men vi använder det väldigt sällan.

När vi var där så var de många vänner som stog och sålde prylar på loppisen, men jag hann inte prata med alla, men eftersom jag inte träffat en del av dem på ett tag så fick jag en gooo kram av Anna Lena, den värmde, och även slängpussar av Jenny,(blev glad i hjärtat) en vän som jag lärde känna först när jag var nyinflyttad skönt att ha goa vänner,jag beundrar även Maria som är såå bra på att ta hand om nyainflyttade eller bara komma fram och hälsa på dem hon inte känner, det gjorde hon mot Camilla, kom fram och hälsade, sånt värdesätter jag. Att man kan bjuda på sig själv, genom att säge hej eller bara koma fram och ta i hand borde fler göra att få vara omringad av fina vänner, visst jag träffar dem ganska sällan, men jag vet at de finns där! ♥ jag känner mig så tacksam!

men efter Loppisen och fikat där, bjöd vi spontant hem några vänner och deras gobitar, från Alingsås. Camilla som inte varit hemma hos oss fick mig på andra tankar, hon sa, men du, här var det ju huuuur charmigt som helst, så jag slängde ut en fråga om hur hon hade gjort om hon hade bott här och hon gav mig en massa tips, ska nog ta med henne på en shoppingtur för att sedan pimpa uthuser invändigt, för att sedan använda det mer äv vi gör idag... varför inte sitta där inne en regnig dag med massor av ljuslyktor och läsa en go bok, eller vara sitta i en häng gunga.... eller vara ta en fika! hmmm nu vill jag börja känner jag! men jag har en tendens till att ösa på när jag känner att jag mår bra, men sen vet jag att jag blir matt och att kraften inte finns efteråt, men jag får hitta nån balans mellan vila och projekt så kan det nog gå!


Elin och hennes kompis Stina, fick i present att åka och bowla med mig och Sara när de fyllde år. men då kom så mycket annat emellan så det blev inte av då, men igår efter farfars kalas så åkte vi iväg och bowlade. det var såååå roligt! jag trivs så i saras sällskap, en go vän! hon la för övrigt märke till mina nymålade glittriga naglar, vilket hon aldrig skulle göra med sina. Men tänk så olika man kan vara med trivas så bra ändå... jag skulle förresten vilja ta en kurs/utbildning i att lära mig göra fina naglar på andra och mig själv. kanske ska ge mig det i 40 års present om ett par år! är för övrigt hemma idag med min febriga son, men jag har inget emot det, oftast försöker vi trixa med att farmor och farfar ska ha barnen, men jag tycker om att ta hand om dem sjäv när de är sjuka... Ebba fick också vara hemma för jag orkar inte skjutsa iväg henne till förskolan, har inte de krafterna. Är för övrigt sjukskriven på 25% så jag jobbar halvtid nu!

lägger ut en bild på mitt nya smaskiga nagellack, hahaha ok jag vet, fjortisvarning på att lägga ut en bild på sin egna hand...men jag (struntar i det) ville bara visa nagellacket som inhandlades i helgen! gissa om min dotter blev glad när hon fick se det ;) lite vardagslyx att få ha fint målade naglar som glimmar till, det är jag det och det står jag för, hoppas nån kommer ta hand om mig och mina naglar på hemmet sen...på ålderns höst!

ska  försöka åka och träna ikväll för att ta hand om mig själv! du skulle bo här Helena så hade vi kunnat träna ihop!!!!

kram sara

söndag 7 april 2013

att ta en dag i taget...

den här veckan har varit en innehållsrik vecka! jag har haft många samtal med min omtänksamma och kloka syster. jag är så otroligt tacksam att jag har fått äran att ha en syster. hon är 11/2 år äldre än mig, men hon är så klok, ja helt enkelt sååå bra på så många områden. allt från relationer, till hälsa, till att få mig att må bra mm. ni som kännt mig länge, vet att jag skulle kunna såga ett speciellt ord nu, fin!!! ibland, eller ganska ofta faktist så önskar jag att vi bodde i samma stad, så vi kunde få träna ihop, shoppa, fika, passa varandras barn, bara slappa tillsammans och ha det bra. men så har vi det inte, vi har 42 mil till varandra, tyvärr. men vi är ändå de bästa systrarna!! och kommer alltid att vara det du gör mig så glad och du får mig att må bra!

jag har även pratat med en superfin kompis, Hanna! vi är också ledsna att vi bor såååå långt bort från varandra. och fast telefonen finns så är det på tok för sällan vi ringer till varandra. men när vi väl hörs av så känns det som igår. vi har liknande bakgrunder och har haft ungefär samma livssituationer hon och jag, på gott och ont... vi konstaterade i veckan att det är sååå svårt ibland att bara leva här och nu, och inte blicka framåt till det som vi ännu inte vet hur det kommer bli, om det ens kommer att ske. man har för lätt att oroa sig för saker som hör till morgondagen, istället för att vara här och nu! min pappa säger ofta; ta en dag i taget, var dag har nog av sin egen plåga! så sant så sant! så det ska vi båda öva på! det är lättare sagt än gjort. älskar dig vännen, var rädd om dig!

fredagar är min lediga dag, och den här fredagen som var, bestämde jag mig för att lämna hemmet och göra något för mig själv, och för mina barn. min äldsta dotter var hos sin kusin och mina yngsta var hemma. men Ebba ville leka med sin kusin, så jag tog med dem till Alingsås. vi hade tagit med lite gofika och varma kläder, för den dagen skulle det lekas i Nolhagaparken, en park där det finns en stor lekplats och djur i närheten. barnen lekte och hade roligt tillsammans alla tre, och när de sprang runt kunde jag passa på att bara sitta på en bänk och njuta. skönt! (när jag satt på bänken passade jag på att smsa en vän, jag gjorde en chansning och frågade om hon hade lust att komma, men hon hade tyvärr inte tid. för flera år sen var vi där tillsammans och det var så mysigt. hon är som min svägerska sofia, allt hon gör blir så mysigt. fina servetter, te med tesil, inga påsar här inte, mysig korg mm och jag ääälskar det här lilla extra!!! )jag busade med dem också, det gillar jag. jag gömde mig bakom träd på väg till bilen, de skrattade och skrattade, så det behövs inte mycket för att de ska må bra och ha roligt. sedan blev det mc donalds, kusinen var sååå glad, men jag tyclde det var skönt att inte behöva laga mat! 

så gör som jag, träna i att vara i nuet, svårt men oerhört viktigt!

Sara ♥ 

fredag 29 mars 2013

Långfredag

GLAD PÅSK
alla som läser min blogg, speciellt till dig mamma, pappa, Helena m familj och jacob!!!






Sara

söndag 24 mars 2013

var tacksam!

en dag när jag satt hemma på trappan så fick jag syn på ett hjärta i is som låg på grusgången. Varför jag la märke till det var för att jag bara satt och tog tillvara på att vara närvarande i nuet, jag satt med andra ord inte och pillade på nån telefon osv. utan bara satt och njöt i solen. En dag när jag var hemma från jobbet så fick jag ett sms från en kollega och hon hade trampat ut ett hjärta i snön med hjälp av sina fotavtryck, hon skrev att hjärtat var till mig, ♥ Tack Shiri! du gjorde mig glad!

sist jag skrev berättade jag att min äldsta dotter skulle få tapetserat i sitt rum, så här blev det, vi är inte helt färdiga med möbleringen än, men vi är på G. Käner oss så nöjda, men framför allt så är Elin nöjd och riktigt glad och det är de som är det viktiga!!!!

min svärmor har det sista gjort saker tillsammans med mig får att jag ska må bra! hon anmälde oss till en smyckeskurs i silverlera. Armbanden som är på bild här ovanför är gjorda på kursen, eller det med mörka pärlor, och knappen är gjord i silverlera, så roligt! så jag gjorde ett igår kväll hemma, det med glittriga pärlor och svart läder, gillar det!  jag har även gjort ett armband på kursen, likt dem som är på bild nedan, jag gjorde en rosett i silver som jag ska få ta hem på tisdag då sista kurstillfället är. Hoppas det blir bra! får se om jag läger ut nån bild :) jag har även gjort ett armband i läder med svart strass till en vän som jag tycker har kämpat på det sista, älskar att ge saker för att kunna glädja andra. och hon sa att hon tyckte om det! roligt! men gladast är jag som fick glädja henne ♥


igår kväll hyrde jag en film som jag och min man skulle tittade på, en oväntad vänskap, huuur bra som helst! och jag gillar att bara sitta hemma i soffan och få må bra tillsammans med min älskling! jag har verkligen kommit in i en period i mitt liv då jag är sååååå otroligt glad i min familj, mina underbara barn (ja nu säger jag inte att allt går som en dans på rosor och att vi har det på topp jämt) och min man!!! har så mycket kärlek till dem, så var rädd om de du älskar, för man vet aldrig hur länge man få ha varandra!!!

Sara

måndag 4 mars 2013

Pip tapet!

nu har jag verkligen inte skrivit på jättelänge! men nu fick jag lust att skriva några rader igen... Det sista så har kraften tagit slut hos mig och jag har gått på sparlåga. Men jag har lyssnat till kroppens signaler och tagit hand om mig själv. Jag är idag inte rädd för att söka hjälp eller trycka på stopp knappen när jag har haft på tok för mycket i mitt liv!!! och det har jag fått göra ett par veckor nu. En kompis gjorde min dag, hon hämtade upp mig hemma och när vi satt i bilen så fick jag tre val, bowla, gå på bio, eller fika, jag valde bio :) vi såg en mysig film och efteråt åt vi pizza på en liten restaurang, detta är kärlek!!!! att göra saker som nån annan blir glad av och behöver, tack fina fina DU! En annan dag gick jag på bio med en arbetskamrat och hennes kompisar, vi såg små citroner gula, en må bra film! det har varit kämpigt att åka iväg men väl där har det varit givande och gett mig kraft.

Tack vare en stegtävling på jobbet så har jag varit "tvungen" (avskyr det ordet egentligen) att pallra mig ut för att få ihop mina 10 000 steg per dag som jag har som mål, det blir inte alltid så många, det har verkligen inte blivit så många som jag hade hoppats, men jag har gjort det ialla fall!!!!! och det tror jag har fått mig att bli piggare, samt dagsljus, har suttit på trappan utanför huset för att komma ut! ibland har tröskeln varit riktigt hög, men jag har tagit mig förbi den ändå! stolt över mig själv. jag tror även att Gud har varit med mig i det hela och att han har gett mig kraft, fast att jag har en bit kvar.

Länge har vi känt att vår äldsta dotter skulle behöva ett eget rum, och nu ska hon få ett! vi har flyttat ut i hallen, Ebba och Benjamin fick vårt gamla och Elin ska få tillbaka det rummet hon och Ebba delade på. Så till helgen kommer mamma och pappa och vi ska få hjälp, om tapeterna hinner komma. Ska bli skönt att få färdigt rummet!!! Hon har önskat et ljuvligt rum, sötisen, och det ska vi försöka ge henne ♥

här är ett smakprov på hur det kommer att se ut, sminkbordet vet vi inte riktigt inte än hur vi gör med, men det vore roligt att ge henne ett drömrum!!!!

tänk på dig själv och lyssna in din kropp och gör det du mår bra av!!!

Sara ♥

onsdag 2 januari 2013

sturehofs krukan

2013
ja vart tog 2012 vägen? ett år går ju så fort!

julen firade vi hos mina föräldrar i Stockholms trakten, barnen var sjuka och även min pappa, så julen firades med ett gäng sjuklingar. Min bror skulle åka och jobba vid fem tiden så det bev till att äta och direkt, efter kom tomten. Benjamin gick fram och gav tomten en kram och tror stenhårt på att han finns, fast syskonen sa att det var pappa så trodde han att det var riktiga tomten....

jag fick en fin Sturehofs kruka av mamma och pappa, såååå fin!
TACK
gillar de så mycket! nu i veckan ska jag köpa en telefon och en klocka som jag fick av min man, jag får se vad det blir! vet inte riktigt än.

Nyårsafton firade vi hos våra vänner Maria och Tobias, vi har firat ihop i nio år! så roigt och framför allt skönt med traditioner. Vi är fyra familjer som brukar fira ihop och då har vi med oss lite knytis, i år stog jag för efterrätten, en punschglass med rårörda blåbär, så gott. Och varmrätten var helt fantastiskt god. Det var oxfile med vitlökssmör och örter med en rödvinssås med en sallad till. Alltså hur gott som helst! men vi saknade en familj i år som var sjuka, det kändes tomt utan dem, hoppas alla kan vara samlade i år!!!

dagen innan nyår bjöd vi hem några vänner på mat, och ikväll kommer min mans syskon på middag, vi får passa på nu eftersom vi inte var hemma i jul. Så nu ska jag småplocka lite här hemma, men först ska jag gratta min kompis Jenny på telefon, för det är hennes dag idag!!!

Sara ♥