kl 8.30 tågade det in flera små barn i Hols kyrka för att fira skolavslutning. Det är ändå en speciell känsla att få se sin åtta åring stå längst fram i kyrkan på sin första skolavslutnings dag. Säga vad man vill , men att ha avslutningen i kyrkan är sååå fint. Vet att en del är emot det, men vilken fin kolal och vilken fin stämning det är där jämfört med att vara i ett klassrum... När jag var liten var vi i kyrkan och jag kom ihåg den dagen med en alldeles speciell känsla. Mamma hade fixat iordning oss och gjort oss fina. Vi hade blommor i håret och jag minns speciellt ett år, det var nog när jag gick i trean. Då fick jag mina första riktiga kalackskor. jag kommer fortfarande ihåg märket på dem, de hette Carola och var i en rosa ton. Snacka om att jag fick känna mig fin... Så idag tror jag bestämt att min dotter hade samma känsla som jag hade då, fast nu med sina egna vita nya fina skor med remmar. Hon gick och tittade på dem och såg såååå nöjd ut. Hon hade även önskat att jag skulle locka hennes hår och visst det gjorde jag. Hon strålade av lycka när hon såg sig själv i spegeln. När hon kom till kyrkbacken på morgonen där hon skulle möta upp resten av klassen blev hon väl emottagen av sina klasskamrater, de sa på en gång: "vad fin du är Elin" och känslan var på topp!!! Efteråt bjöds det på saft och tårta i skolmatsalen och där tackades även fröken av med en blomma och ett hjärta som jag hade stansat "fröken" på. Sedan åkte vi till Mc Donald´s och åt mat och sedan när vi väl var hemma igen blev det ett paket (med ett par nya örhängen i som åkte på med en gång) och en blomma till min lilla kämpe. Är stolt över att få vara mamma till henne och det har gått så bra för henne i skolan och varje dag har gått upp tidigt för att åka dit, även då hon egentligen inte har orkat, då jag och min man har tyckt att hon skulle ha stannat hemma... Så idag har vi haft fest!!! till middag blev det sedan hennes favorit mat, potatisgratäng och kycklingklubba.
![]() |
| bilden tagen från internet |
nu hoppas jag innelrigt att alla barn kommer att få ett fint sommarlov. För trots glädjen som finns hos mmånga barn idag så finns det även barn som fasar för den här dagen... för de kommer få lämna tryggheten i skolan för att vara hemma där det inte alltid är lika tryggt... Skänker en extra tanke till dem!
kom att tänka på sågen, "en sång till alla dom som inte kommer hem till någon som frågar hur det e...."
Sara ♥







