måndag 22 april 2013

Loppis och gemenskap

Idag vad dem min vanliga lediga dag, så idag gjorde jag play-do deg till barnen. De gjorde fika till mig, det blev chokladbollar, bullar och minin chokladbollar... och en flicka! de satt över en timme och höll på!


Vi började helgen med ett traditionellt fredagsmys. Min man är så söt, varje fredag, i stort sett så köper han med tacos mat hem som vi gör iordning. han gillar det, och jag tycker det är så sött att han vill ha det fredag efter fredag, han gillar att familjen är samlad, och jag med så klart, att vi gör det som en grej vår lilla familj! ♥ vi var hemma och bara hade det mysigt. På tv var det Lets dance, och barnen dansade, jag älskar verkligen när de sätter igång och bjuder på sig själva, vi skrattade och hade så mysigt! det värdesätter vi!

i lördags fick jag smak på hur det är att vara en Loppisfantast! jag och familjen gjorde iordning oss för att åka till kyrkans Loppis. Jörgen åkte till vårgårda för att ta ut pengar medan jag och tjejerna åkte för att vara först på plats.. hahaha jag kände mig som när  det är mellandags rea, och när man sett ut just det är man vill ha och bara måste vara först i kön.... och visst jagen av de första på plats och jag lyckades få just det jag sett ut. En gammal pigtittare till Elin, inte stadig men den hade en charm och jag tror den kommer bli fin på hennes rum när den får lite vit färg. Vi köpte även två tavlor med rosor på och två kyrkbänkar (ostadiga) men de håller så länge de håller. Bänkarna är i vår så kallade "festlokal" ett uthus på vår tomt där vi har kräfskivor, midsommarfester mm, men vi använder det väldigt sällan.

När vi var där så var de många vänner som stog och sålde prylar på loppisen, men jag hann inte prata med alla, men eftersom jag inte träffat en del av dem på ett tag så fick jag en gooo kram av Anna Lena, den värmde, och även slängpussar av Jenny,(blev glad i hjärtat) en vän som jag lärde känna först när jag var nyinflyttad skönt att ha goa vänner,jag beundrar även Maria som är såå bra på att ta hand om nyainflyttade eller bara komma fram och hälsa på dem hon inte känner, det gjorde hon mot Camilla, kom fram och hälsade, sånt värdesätter jag. Att man kan bjuda på sig själv, genom att säge hej eller bara koma fram och ta i hand borde fler göra att få vara omringad av fina vänner, visst jag träffar dem ganska sällan, men jag vet at de finns där! ♥ jag känner mig så tacksam!

men efter Loppisen och fikat där, bjöd vi spontant hem några vänner och deras gobitar, från Alingsås. Camilla som inte varit hemma hos oss fick mig på andra tankar, hon sa, men du, här var det ju huuuur charmigt som helst, så jag slängde ut en fråga om hur hon hade gjort om hon hade bott här och hon gav mig en massa tips, ska nog ta med henne på en shoppingtur för att sedan pimpa uthuser invändigt, för att sedan använda det mer äv vi gör idag... varför inte sitta där inne en regnig dag med massor av ljuslyktor och läsa en go bok, eller vara sitta i en häng gunga.... eller vara ta en fika! hmmm nu vill jag börja känner jag! men jag har en tendens till att ösa på när jag känner att jag mår bra, men sen vet jag att jag blir matt och att kraften inte finns efteråt, men jag får hitta nån balans mellan vila och projekt så kan det nog gå!


Elin och hennes kompis Stina, fick i present att åka och bowla med mig och Sara när de fyllde år. men då kom så mycket annat emellan så det blev inte av då, men igår efter farfars kalas så åkte vi iväg och bowlade. det var såååå roligt! jag trivs så i saras sällskap, en go vän! hon la för övrigt märke till mina nymålade glittriga naglar, vilket hon aldrig skulle göra med sina. Men tänk så olika man kan vara med trivas så bra ändå... jag skulle förresten vilja ta en kurs/utbildning i att lära mig göra fina naglar på andra och mig själv. kanske ska ge mig det i 40 års present om ett par år! är för övrigt hemma idag med min febriga son, men jag har inget emot det, oftast försöker vi trixa med att farmor och farfar ska ha barnen, men jag tycker om att ta hand om dem sjäv när de är sjuka... Ebba fick också vara hemma för jag orkar inte skjutsa iväg henne till förskolan, har inte de krafterna. Är för övrigt sjukskriven på 25% så jag jobbar halvtid nu!

lägger ut en bild på mitt nya smaskiga nagellack, hahaha ok jag vet, fjortisvarning på att lägga ut en bild på sin egna hand...men jag (struntar i det) ville bara visa nagellacket som inhandlades i helgen! gissa om min dotter blev glad när hon fick se det ;) lite vardagslyx att få ha fint målade naglar som glimmar till, det är jag det och det står jag för, hoppas nån kommer ta hand om mig och mina naglar på hemmet sen...på ålderns höst!

ska  försöka åka och träna ikväll för att ta hand om mig själv! du skulle bo här Helena så hade vi kunnat träna ihop!!!!

kram sara

söndag 7 april 2013

att ta en dag i taget...

den här veckan har varit en innehållsrik vecka! jag har haft många samtal med min omtänksamma och kloka syster. jag är så otroligt tacksam att jag har fått äran att ha en syster. hon är 11/2 år äldre än mig, men hon är så klok, ja helt enkelt sååå bra på så många områden. allt från relationer, till hälsa, till att få mig att må bra mm. ni som kännt mig länge, vet att jag skulle kunna såga ett speciellt ord nu, fin!!! ibland, eller ganska ofta faktist så önskar jag att vi bodde i samma stad, så vi kunde få träna ihop, shoppa, fika, passa varandras barn, bara slappa tillsammans och ha det bra. men så har vi det inte, vi har 42 mil till varandra, tyvärr. men vi är ändå de bästa systrarna!! och kommer alltid att vara det du gör mig så glad och du får mig att må bra!

jag har även pratat med en superfin kompis, Hanna! vi är också ledsna att vi bor såååå långt bort från varandra. och fast telefonen finns så är det på tok för sällan vi ringer till varandra. men när vi väl hörs av så känns det som igår. vi har liknande bakgrunder och har haft ungefär samma livssituationer hon och jag, på gott och ont... vi konstaterade i veckan att det är sååå svårt ibland att bara leva här och nu, och inte blicka framåt till det som vi ännu inte vet hur det kommer bli, om det ens kommer att ske. man har för lätt att oroa sig för saker som hör till morgondagen, istället för att vara här och nu! min pappa säger ofta; ta en dag i taget, var dag har nog av sin egen plåga! så sant så sant! så det ska vi båda öva på! det är lättare sagt än gjort. älskar dig vännen, var rädd om dig!

fredagar är min lediga dag, och den här fredagen som var, bestämde jag mig för att lämna hemmet och göra något för mig själv, och för mina barn. min äldsta dotter var hos sin kusin och mina yngsta var hemma. men Ebba ville leka med sin kusin, så jag tog med dem till Alingsås. vi hade tagit med lite gofika och varma kläder, för den dagen skulle det lekas i Nolhagaparken, en park där det finns en stor lekplats och djur i närheten. barnen lekte och hade roligt tillsammans alla tre, och när de sprang runt kunde jag passa på att bara sitta på en bänk och njuta. skönt! (när jag satt på bänken passade jag på att smsa en vän, jag gjorde en chansning och frågade om hon hade lust att komma, men hon hade tyvärr inte tid. för flera år sen var vi där tillsammans och det var så mysigt. hon är som min svägerska sofia, allt hon gör blir så mysigt. fina servetter, te med tesil, inga påsar här inte, mysig korg mm och jag ääälskar det här lilla extra!!! )jag busade med dem också, det gillar jag. jag gömde mig bakom träd på väg till bilen, de skrattade och skrattade, så det behövs inte mycket för att de ska må bra och ha roligt. sedan blev det mc donalds, kusinen var sååå glad, men jag tyclde det var skönt att inte behöva laga mat! 

så gör som jag, träna i att vara i nuet, svårt men oerhört viktigt!

Sara ♥